tirsdag 3. november 2009

Markedsføring av naturbruksskolene

Tirsdag ble det litt endring i programmet da en foredragsholder ikke kunne komme. Naturbruksskolenes forening i Sverige presenterte da sin nettside og fikk i gang en ideutveksling om hvordan man driver markedsføring og rekruttering til de grønne skolene.


I Sverige organiserer Naturbruksskolenes forening seminarer der representanter fra skolene i Sverige møtes for å arbeid med markedsføring. På disse møtene deltok de som jobbet med markedsføring på skolene og en s ulike eksempler og fikk innspill fra fagfolk. Jeg tenkte at dette må vi prøve å få til i Norge og. Den kanskje viktigste markedsføringen skjer lokalt på den enkelte skole.

Det ble sagt at de fleste som kommer til naturbruksskoler har fått informasjon fra familie og venner. Det var litt diskusjon om hvor viktig nettsider var.

Gjennom en diskusjon rundt bordet kom det fram tips til hvordan skolene driver markedsføring.
  • Deltar på messer.
  • Starter veldig tidlig med opplegg for barn/unge
  • Viktig med godt rykte,
  • Venner/familie er viktigst for hvor ungdom får vite om skolene, internett er ikke så viktig,
  • Åpen dag,
  • UK - opplegg der yngre elever går der 1 dag i uken i 2 år - beste måte å rekruttere på,
  • Når ungdom er på besøk - gjør det annerledes enn på vanlige skoler - bli skitten, møt dyrene,
  • Fornøyde elever er viktigst!
  • Engasjer tidligere elever til å reise rundt på skoler for å fortelle om jordbruksskolen og invitere unge til åpen dag. Noen hadde organisert dette i regionen - unge som fortalte på vegne av flere skoler. Lønnet de for en mnd - de reiste rundt til så mange skoler de klarte på den tiden.

Ingen kommentarer: