tirsdag 3. november 2009

Klimaendringer - utfordringer og muligheter

Etter foredragene presenterte delegatene resultater fra en spørreundersøkelse de hadde gjennomført. Lærere, elever og forbrukere (?) var spurt om hvilke miljøproblemer de opplevde som følge av klimaendringene. De var og spurt om hva de kunne gjøre med miljøproblemene. Svarene varierte veldig avhengig av hvor folk bodde. Personer fra sør-europa var opptatt av tørl og oversvømmelser mens i nord var det mer snakk om storm og kortere vinter. Det var ellers interessant å høre at ungdom i aldersgruppen 12-16 hadde flere konkrete forslag til hva en kunne gjøre enn ungdom fra 16-20.

Deretter diskuterte vi hvilke utfordringer og muligheter klimaendringene kan innebære for naturbruksskolene. Her var det mange forslag fra mer fokus på kunstig vanning til utvikling av skolene som utstillingsvinduer for miljøvennlig teknologi. De grønne skolene har kompetanse som bør utvikles og utnyttes i forhold til de nye utfordringene og mulighetene verden står overfor. Mer lokalprodusert mat f.eks. eller miljøteknologi på skolene. I Sverige har flere skoler satset mye på fornybarenergi som vannkraft, vindmøller, flisfyring og biogass anlegg. Her har vi mye å hente i Norge. Hvorfor kan ikke grønne skoler vær i front som utviklingsaktører innen miljø? Vi må tenke videre enn tradisjonell landbruksproduksjon og se mulighetene som ligger i klimautfordringene. Vi kan f.eks. tilby opplæringsopplegg for skoler og barnehager knyttet til praktisk miljøvern. Vi har kompetanse og arenaer til dette men må skolere oss videre og utvikle tilbud.

Tirsdag var det nye runde med workshops og arbeidet resulterte i et dokument fra konferansen som summerer opp ideene fra workshopene.

Ingen kommentarer: